Onder andere op bushokjes, stadsbussen, winkelruiten en billboards, dat zijn enorme borden met een reclameposter er op. Regelmatig wordt er een nieuwe poster opgeplakt net als in de bushokjes want na een week of 2 willen de mensen weer iets nieuws.
Veel mensen storen zich aan die hoeveelheid reclame vooral op tv als ze een leuk programma aan het kijken bent. Na vrijwel elk programma is er reclame en bijna altijd de zelfde want herhaling is de toverkracht van de reclame.
Ook als je producten koopt zit er bijna altijd reclame bij bijvoorbeeld: "probeer nu ook dit" of er zit een actie zegel bij waardoor je sneller een nieuw product koopt.
Als winkeliers klantenbinding willen houden moeten ze bijna wel reclame maken niet alleen door folders, wat overigens wel bijna de meest voorkomende vorm van reclame is, maar ook door service te verlenen want dan krijg je mond op mond reclame en dat is weer de reclame die het vaakst aanslaat.
Onder de zojuist genoemde namen vindt men nog meer groeperingen. Zo zijn er bijv. actiereclame. Daarbij wordt gebruik gemaakt van aanbiedingen, prijsaanbiedingen enz.
Ook is er misleidende reclame. In deze reclame worden dingen gezegd die niet waar zijn. Of suggestieve reclame. Hier speelt de reclame in op het gevoel van de klant. En zo zijn er nog meer soorten reclame. Hieronder geven we weer welke soorten er zijn.
Themareclame:
Themareclame is een vorm van reclame waarbij niet de directe verkoopsbevordering centraal staat, maar een bepaald thema.
Reclamethema’s zoals moederdag, kerst, vakantietijd, kamperen, sinterklaas, groeperen een aantal artikelen of diensten bij elkaar waaraan in een bepaalde periode behoeften bestaat.
Themareclame wordt ook wel defensieve reclame genoemd. Vaak ter verbetering van het imago (goede naam van het bedrijf). Werkt op langere termijn (tijd), en heeft een kwalitatief (goed) doel.
Onbaatzuchtige reclame:
Onbaatzuchtige reclame is niet gericht op een commercieel doel maar streeft naar inzameling van geld voor maatschappelijke of liefdadigheidsinstellingen, bijv. het kankerfonds, astmafonds, WNF, nierstichting of vluchtelingen hulp.
Individuele reclame:
Individuele reclame is reclame die wordt uitgevoerd door een bepaalde ondernemer onder zijn eigen naam of onder de naam van zijn bedrijf . De reclame wordt door hemzelf verzorgd en geregeld.
Ideƫle reclame:
reclame vaak uitgezonden door de overheid. Heeft als doel invloed op je gedrag te maken. Bijvoorbeeld met oud en nieuw: "je bent een rund als je met vuurwerk stunt." meestal vertoont op billboards en tv
Combinatiereclame:
Combinatiereclame is het samen uitvoeren van reclameacties, door ondernemers uit verschillende branches van de handel, bijv. winkelcentra of door ondernemers in samenwerking met niet-commerciƫle instellingen. (VVV, gemeente, enz.)
Sluikreclame:
Sluikreclame is reclame die versluierd wordt uitgezonden buiten de reclame zendtijd. Bijv. iemand in een soap die een blikje Coca Cola drinkt of de reclame borden langs het veld tijdens een voetbalwedstrijd of in een reclame spotje zelf waar iemand een product gebruikt dat eigenlijk niet binnen het reclame spotje hoort.
Suggestieve reclame:
Suggestieve reclame is reclame die een beroep doet op menselijke gevoelens door artikel(en) of dienst(en) om te zetten in aantrekkelijke beloften. Bijv. door een uitspraak als deze: "door dit drankje voelt u zich sterker dan ooit."
Agressieve reclame:
Agressieve reclame is reclame die een aanvallend karakter heeft. Deze vorm reclame komt veel voor bij reclames van schoonmaakmiddelen.
Bijv. "Dit wasmiddel wast schoner dan andere wasmiddelen!"
Geen opmerkingen:
Een reactie posten